Bostäder i Borås

Varför vi är med

Godkända betyg i grundskolan ger ungdomar möjligheten att studera vidare på gymnasienivå och det främjar även integration och minskar risken att hamna i ett socialt utanförskap. Vi på AB Bostäder vill ge ungdomar som bor hos oss möjligheter att få en bra start i livet och är sedan 2017 en stolt samarbetspartner till Destination Gymnasiet i Borås som verkar för att ge alla ungdomar i staden chans att slutföra sin utbildning. Det vinner vi alla på!

Om oss

Bostäder i Borås är stadens största kommunala bostadsföretag. Vi grundades redan 1923 och är ett av landets äldsta allmännyttiga bostadsbolag. Vi ägs av Borås Stad och vår uppgift är att erbjuda ett rikt och varierat utbud av lägenheter i alla stadsdelar.

Vi erbjuder boende för alla livets skeenden. Och för alla plånböcker. Hos oss kan kunden välja att bo stort och naturnära eller litet med citykänsla. Eller tvärtom. Vi har något som passar alla! I våra områden har kunden nära till det som är viktigt för att få vardagen att fungera; arbete, skolor, dagis, natur, bra kommunikationer. Det bästa boendet för boråsarna är vår vision. Därför utvecklar vi kontinuerligt våra bostäder och bostadsområden. Vi är också ett av företagen som bygger nya bostäder för framtidens Borås.

Vi vill se våra bostadsområden blomstra. Genom samverkan med andra aktörer arbetar vi med viktiga frågor som ger social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Vi arbetar med att utveckla våra bostadsområden och göra det möjligt för våra barn och unga att växa upp i trygghet. Vi stöttar därför olika typer av satsningar som har fokus på att erbjuda barn och unga möjligheterna till ett bra liv.  Vi hjälper exempelvis idrottsklubbar och föreningar i deras ambition att ge barn och ungdomar som bor hos oss bra fritidsaktiviteter då vi ser att det minskar skadegörelse och ökar trivseln i området.

I våra 6 500 lägenheter bor cirka 12 000 personer. Vi har lokaler för verksamheter i våra bostadsområden. Vi omsätter cirka 500 miljoner kronor per år och vi är 127 anställda.

Vår affärsidé: Vår uppgift är att erbjuda boråsarna ett rikt och varierat utbud av lägenheter i alla stadsdelar.